måndag 2 juli 2012

Seoul

Jag har sammanlagt sex dagar i Seoul där vi inte har något schemalagt utan kan hitta på egna grejor. Vi har ännu inte fått ett officiellt schema så det är svårt att planera aktiviteter utan att veta vad vi kommer att göra under programmet. Vad jag vet är att jag antagligen kommer ha sällskap med minst Lisa och Linn de första fyra dagarna och att jag kanske kommer att vara ensam de sista två dagarna. Mao om det är något jag vill se eller göra som de inte är så intresserade av, sparar jag det till sist.

Seoul är Koreas största stad, tillika huvudstad. Staden ligger i den nordvästra delen av Korea, vid Hanfloden, endast fem mil från den demilitariserade zonen.




I Seoul bor över 10.5 miljoner människor, 25 miljoner om man räknar hela storstadsregionen. Många av de koreanska världsföretagen (ex Samsung, Hyundai etc) har sina huvudkontor i Seoul och staden beräknas stå för över 20% av hela Koreas BNP. Det finns två flygplatser, Gimpo och Incheon, varav vi flyger till den sistnämnda. Det finns ett mycket stort tunnelbanenät i Seoul som används av åtta miljoner människor dagligen!




Det finns sex sevärdheter på Unescos världsarvslista i Seoul, bla kungliga palats och gravar. Andra sevärdheter inkluderar N Seoul Tower, National Museum of Korea, Yongsang - världens största elektronikmarknad och Namsan Park.

Seoul är ju väldigt stort och det finns massor att se. Efter att ha kollat in Simon och Martinas videos har jag dock hittat några guldkorn man kanske inte tänker på. Först och främst Samchungdong, en vacker, mindre stadsdel med små caféer och gallerier. Insadong är en traditionell stadsdel i Seoul. Alla skyltar är på Hangul, här finns tom världens enda Starbucksskylt som inte har latinska bokstäver. Först satte de upp en vanlig Starbucksskylt men protesterna blev så många att de tvingades byta. Detta är stället att gå till om man vill köpa klassiska koreanska souvenirer. Det finns tydligen också superfina, superdyra traditionella koreanska hus att ta kort på.  Itaewon är en annan stor turiststadsdel. I Itaewon är det fullt med folk dygnet runt. Här ligger bla affärer, nattklubbar och en hel del noraebang (koreansk karaoke) gissar jag.




Jag har inte hunnit med att läsa på tillräckligt men en tur till Namsan Park för att åka linbanan upp till berget och sedan upp i Seoul Tower känns lite som ett måste. Annars är faktiskt nummer ett på saker jag ska göra i Korea att äta 팥빙수, patbingsu. Patbingsu består av krossad is, kondenserad mjölk, söt rödbönpasta, små söta riskakor och frukt. Ända sedan jag hörde om detta första gången har jag blivit besatt av tanken på patbingsu. Man kan göra själv men jag har inte lyckats hitta de speciella riskakorna (hade kanske kunnat fråga men det har inte blivit av) och jag är för lat för att göra själv. Det finns massa recept på webben men jag föredrar Maangchi eller Aeri för då vet jag att det blir bra. Alla deras recept är super!

Dagens k-pop är speciell för alla Harry Potterfans, Xia Junsus Tarantallegra! Junsu är en av mina absoluta k-popfavoriter. Det är inte sista gången ni ser honom i bloggen och inte första heller för den delen eftersom han var med i DBSK. Numer känner man dock knappt igen honom. Videon blev ultrasuperbannad i Korea när den släpptes i maj i år, troligtvis på grund av Junsus androgyna sexualitet. Om inte annat är den väldigt annorlunda jämfört med hur K-popvideos brukar se ut. Junsu är ju en av tre från DBSK som stämt SM Entertainment och helt klart vill han inte hålla sig inom några ramar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar